Katarina Björnsdotter har lång erfarenhet inom fastighetsbranschen och har haft flera interima chefsroller. Just nu är hon konsult via Flipr som interim enhetschef inom Fastighetsutveckling på Mölndals Stad. Vi pratades vid för att höra om hennes upplevelser från livet som interimskonsult och vad som är viktigt för företag att tänka på när de anlitar en konsult.
Jag ville främst utmana mig själv och få en ökad utvecklig i min karriär. Eftersom konsultuppdragen oftast pågår ca 1 år så har jag under mina fem år som konsult fått erfarenhet från fyra helt olika verksamheter vilket inneburit både ett omväxlande arbete och utveckling. Att vara konsult ger också lite mer flexibilitet, och om man har möjlighet att välja uppdrag får man också en variation av arbetsuppgifter och utmaningar i de olika uppdragen.
Att jag känner mig uppskattad och respekterad i rollen och får möjlighet att bidra med de erfarenheter och kompetenser som jag har. Jag värdesätter en arbetsmiljö där jag kan utvecklas och utmanas men som samtidigt är till fördel för kunden. Det handlar även om att ha en öppen kommunikation med kunden – att båda parter är tydliga med sina förväntningar och inriktning så att man som konsult kommer till sin fulla nytta.
Att vara inhyrd som konsult innebär ofta att man snabbt behöver kunna sätta sig in i nya organisationer och förstå deras struktur och kultur. I chefsroller handlar det även om att bygga förtroende och få förståelse för verksamheten. Det kan vara väldigt krävande men otroligt givande!
Jag har ofta tagit mig an uppdrag som inneburit förändringsarbete och då är det viktigt att komma in med lagom känsla för vad som fungerat tidigare utifrån sina egna erfarenheter, samtidigt som man inte ska vara rädd att komma med nya förslag.
Min personliga erfarenhet är att det under våren och sommaren har kommit en del förfrågningar. Under mina fem år som konsult så har det varit en stark efterfrågan när man har behov av en specifik roll i organisationen. Nu när det är lite mer osäkra tider så känns det som att fler företag väljer att ta in en konsult med bredare erfarenheter under en övergångsperiod. De som är duktiga på att förvalta är kanske inte de som är duktiga på att hantera förändringar.