Katarina Björnsdotter – erfarenheter och utmaningar som Interim Chef

    Katarina Björnsdotter har lång erfarenhet inom fastighetsbranschen och har haft flera interima chefsroller. Just nu är hon konsult via Flipr som interim enhetschef inom Fastighetsutveckling på Mölndals Stad. Vi pratades vid för att höra om hennes upplevelser från livet som interimskonsult och vad som är viktigt för företag att tänka på när de anlitar en konsult.

    Vad lockade dig till att arbeta som interimskonsult?

    Jag ville främst utmana mig själv och få en ökad utvecklig i min karriär. Eftersom konsultuppdragen oftast pågår ca 1 år så har jag under mina fem år som konsult fått erfarenhet från fyra helt olika verksamheter vilket inneburit både ett omväxlande arbete och utveckling. Att vara konsult ger också lite mer flexibilitet, och om man har möjlighet att välja uppdrag får man också en variation av arbetsuppgifter och utmaningar i de olika uppdragen.

    Vad är viktigt för att du ska trivas och vara nöjd med ett interimsuppdrag som du tagit dig an?

    Att jag känner mig uppskattad och respekterad i rollen och får möjlighet att bidra med de erfarenheter och kompetenser som jag har. Jag värdesätter en arbetsmiljö där jag kan utvecklas och utmanas men som samtidigt är till fördel för kunden. Det handlar även om att ha en öppen kommunikation med kunden – att båda parter är tydliga med sina förväntningar och inriktning så att man som konsult kommer till sin fulla nytta.

    Vilka är de vanligaste utmaningarna du möter i dina uppdrag?

    Att vara inhyrd som konsult innebär ofta att man snabbt behöver kunna sätta sig in i nya organisationer och förstå deras struktur och kultur. I chefsroller handlar det även om att bygga förtroende och få förståelse för verksamheten. Det kan vara väldigt krävande men otroligt givande!

    Jag har ofta tagit mig an uppdrag som inneburit förändringsarbete och då är det viktigt att komma in med lagom känsla för vad som fungerat tidigare utifrån sina egna erfarenheter, samtidigt som man inte ska vara rädd att komma med nya förslag.

    Det viktigaste är att skapa ett förtroende, annars kommer man inte framåt.

    Vad är det viktigaste att tänka på när man anlitar en interimskonsult?

    • Att välja en person med så rätt kompetens som möjligt för det specifika uppdraget. Som konsult behöver du vara driven, självgående och anpassningsbar. Du behöver även ha en stark social förmåga eftersom det handlar mycket om att möta människor och du blir beroende av att själv ta till dig och förstå uppgifterna.
    • Att vara tydlig med företagets förväntningar och mål med uppdraget så att båda parter har samma syn från början – vad är det tänkt att man ska hinna med samt vilka delmål ska uppnås.
    • Vid förändringsuppdrag så är det viktigt att hela organisationen samt berörda personer är med på vad som ska ske.
    • Om du avser förlänga uppdraget, kommunicera i så fall det till konsulten i ett tidigt skede så att du inte riskerar att förlora konsulten till ett annat uppdrag.

     

    Hur upplever du att behovet av interimskonsulter ser ut på marknaden just nu?

    Min personliga erfarenhet är att det under våren och sommaren har kommit en del förfrågningar. Under mina fem år som konsult så har det varit en stark efterfrågan när man har behov av en specifik roll i organisationen. Nu när det är lite mer osäkra tider så känns det som att fler företag väljer att ta in en konsult med bredare erfarenheter under en övergångsperiod. De som är duktiga på att förvalta är kanske inte de som är duktiga på att hantera förändringar.

    logo

    Flipr Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@flipr.se

    Flipr Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@flipr.se

    Följ oss

    LinkedIn