Elin Jerklind är erfaren konsult inom HR och har precis tagit sig an ett nytt konsultuppdrag via Flipr. Elin bor just nu i Nederländerna och jobbar helt remote med olika konsultuppdrag för företag i Sverige. Vi pratades vid för att höra mer om hur livet som egenföretagare är och vad som är viktigt att tänka på för att lyckas.
Jag är uppvuxen i en familj som alltid varit småföretagare och därmed tidigt fått lära mig om allt som hör till företagandet. För mig är det en naturlig livsstil och jag har alltid haft en långsiktig plan för att starta eget så småningom. Efter att jag pluggat klart PA-programmet insåg jag snabbt att det var inom rekrytering och bemanning som mina styrkor kom mest till sin rätt. Jobbade de första åren som anställd för att skaffa mig erfarenhet, och 2017 startade jag mitt eget bolag.
Jag har nog ett lite okonventionellt upplägg som är relativt annorlunda jämfört med hur andra HR-konsulter jobbar. Redan innan pandemin jobbade jag mycket på distans på grund av att jag har flyttat en hel del. Flera av mina konsultuppdrag har varit på snabbväxande tech-bolag och där har man haft förståelsen för att jobba remote. Inom HR är det lite speciellt för ofta vill man ha just den kompetensen på plats. Mitt tips för att lyckas väl är att göra en bra onboarding av sig själv och bygga relationen med kunden i början av uppdraget för att på så sätt få kunden att känna sig trygg framåt. Kan man göra ett bra förarbete är min erfarenhet att kunden snabbt kommer kunna släppa oron kring att man jobbar remote framåt.
Jag har sedan jag startade eget alltid jobbat varierat med flera pågående uppdrag och har nu en portfölj med 2-4 kunder parallellt. Trivs bra med variationen som man får när man inte är 100 % av tiden hos ett och samma företag. Det bästa med att vara egen är känslan av att få vara autonom och få bestämma över sin egen tid. Under åren har jag tidvis varit underkonsult och märker att det är en oerhörd styrka att både kunna ha fina samarbetspartners och vara underkonsult som jag just nu är via Flipr och att samtidigt ha mina egna kunder.
Det handlar om att skapa tydlighet och att göra gränsdragningar. Gör ett gediget förarbete, se till att få en bra uppstart och försök sedan strukturera upp kunden och var den som håller i taktpinnen. Det kan t ex vara så enkelt som att ha en stående avstämning med kunden veckovis där du själv håller i agendan och styr vad du behöver få för insikter för att lösa uppdraget. Man behöver bli en mästare på att hämta in information snabbt och få fram vilka nyckelpersoner som sitter på informationen – vilka informella ledare har vi? Vilka är kulturbärare? Se till att snabbt skapa en bild för att kunna navigera i organisationslandskapet. Det kan vara klurigt i vissa företag beroende på vilken organisationsstruktur det är. Att ta nyckelpersoner ur sin kontext och prata med dem en och en är en bra strategi för att ta del av viktig information. Ett annat tips är att ha tålamod – kanske inte alltid gå på första versionen som kunden delar gällande utmaningarna, utan skrapa lite på ytan och börja avkoda det som sägs och det kan visa sig att behovet egentligen är något helt annat. Våga också vara lite personlig utan att för den sakens skull bli privat. Humor och skratt är viktigt för att få en avslappnad miljö.