Det beror förstås på uppdraget, men jag försöker alltid läsa in mig på företaget och ställa många frågor vid uppstarten. När jag väl är på plats fokuserar jag på att bygga relationer, lära känna de nya kollegorna och visa intresse för att förstå organisationen. Jag försöker gå in med positiv energi och tycker det är viktigt att stämma av med uppdragsgivaren vad det finns för förväntningar för att få en gemensam bild av vad som ska levereras. Under uppdragets gång är det sedan även viktigt att fortsätta stämma av att man är på rätt väg.
En av de största utmaningarna som interimskonsult är den korta startsträckan. Man behöver snabbt förstå företagets behov, skapa sig en bild av läget och bygga förtroende – både hos uppdragsgivaren och hos kollegorna.
För att lyckas med ett förändringsprojekt inom inköp skulle jag säga att man behöver fokusera på två saker.
1. Identifiera var det finns störst potential och fokusera på de lågt hängande frukterna. Om man lyckas visa resultat snabbt så underlättar det att få med sig organisationen på fortsatta förändringar.
2. Den andra delen för att lyckas med större projekt är att involvera hela organisationen – se inte inköp som en isolerad del i företaget utan samarbeta även med andra funktioner så som teknik, produktion, sälj och kvalitet. Man är beroende av varandra!