Magnus Casperson, interimschef – om att leda förändringsarbete

    Interimschef via Flipr

    Med över 35 års erfarenhet inom bygg och fastighetsförvaltning har Magnus, uthyrd via Flipr, uppdraget som interimschef på förvaltarenheten i en västsvensk kommun. Magnus har varit tillförordnad enhetschef i drygt ett år och tycker att det är både roligt och utmanande att under en begränsad tid vara med och leda och utveckla enheten. Under det gångna året har han lett ett förändringsarbete med målet att skapa en mer effektiv och systematisk fastighetsförvaltning.

    Vad innebär ditt uppdrag som tillförordnad enhetschef på förvaltarenheten?

    Uppdraget handlar om att skapa förutsättningar för ett mer strukturerat och hållbart sätt att förvalta stadens fastigheter. Det innebär också att tillsammans med de andra enhetscheferna skapa tydlighet i arbetssätt, roller och befattningar inom avdelningen.
    Genom en organisationsförändring, där vi gått från tre förvaltningsområden till fem geografiska objektområden, har vi lagt grunden för att jobba mer strukturerat och långsiktigt för att sköta, underhålla och utveckla en fastighet så att den fungerar optimalt och behåller sitt värde över tid.

    Det handlar om att snabbt komma in i verksamheten och leverera från dag ett – och varje dag därefter.

    Från den 1 oktober har Förvaltarenheten en ny organisation och ansvarsfördelning. Vad var bakgrunden till förändringen?

    Förändringen syftade till att bygga förtroende med politiken i lokalstrategiska utskottet, och vara mer öppna och tydliga med information. Det gör vi genom att fokusera på basuppdraget och bland annat arbeta med energieffektivisering i stadens byggnader, följa lagar och regler mer systematiskt och jobba med fleråriga underhållsplaner. I grunden handlar det om att jobba proaktivt och ha en röd tråd i allt vi gör för att få nöjda kunder.

    Hur har du och teamet arbetat med att genomföra omorganisationen i praktiken?

    För att skapa förståelse för förändringen har jag varit tydlig med syftet redan från start. Medarbetarna har varit delaktiga under hela processen och vi har jobbat aktivt med att hantera den oro som ofta följer med förändringsarbete. Utöver gemensamma utbildningsinsatser och en kickoff har vi jobbat med kunskapsöverföringar och individuella träffar.

    Vad har varit mest utmanande med att leda en enhet i förändring?

    Det svåra är sällan själva förändringen – utan att implementera arbetssättet och få det att fungera över tid. I början handlar det mycket om att få acceptans och förståelse. Nu när vi har gått över till implementeringsfasen så börjar nya hinder dyka upp.
    Det är viktigt att alla är medvetna om att det är ett långsiktigt arbete och jag har varit tydlig med att det är först om två år som vi kan förvänta oss att det nya arbetssättet sitter – både inom den egna enheten men också i samverkan med övriga förvaltningar.

    logo

    Flipr Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@flipr.se

    Flipr Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@flipr.se

    Följ oss

    LinkedIn