Johan Mattsson, Interim IT-chef – om att leda IT-integration i en global koncern

    Interim IT-chef via Flipr

    Johan Mattsson har varit interim IT-chef i snart ett år hos ett industribolag som förvärvats av en betydligt större global koncern. I sitt konsultuppdrag via Flipr leder han förändringsarbetet där IT-strukturer och processer ska integreras i en ny, internationell kontext. Vi pratades vid för att höra hur det pågående integrationsarbetet går och vad som krävs för att driva förändringsarbete som påverkar tusentals användare i en global organisation.

    Med många års erfarenhet från liknande IT-chefsroller inom globala integrationer delar han här med sig av sina viktigaste lärdomar, vanliga fallgropar och utmaningar när man ska skapa förändring i en global organisation.

    Hur är det att jobba i en internationell miljö där IT-strukturer och processer är komplexa?

    I ett så stort bolag, med över 100 000 anställda, finns det processer och kontakter för allt. Även om jag nu varit här i snart ett år, så stöter jag ofta på nya kontaktytor – det finns ett specialistområde för varje del. Man får acceptera att även enkla saker behöver ta sin tid. Det lämnar kanske inte så stort utrymme för flexibilitet och agilitet, men samtidigt är det tryggt att det alltid finns någon att vända sig till och processer för hur saker ska hanteras i bolaget.
    Jag trivs mycket bra och det är en förmån att få möjlighet att leda och coacha ett kompetent team som har djup kunskap i affärsprocesserna.

    Vilka tidigare erfarenheter har du haft mest nytta av i ditt nuvarande uppdrag?

    Med mig in i uppdraget har jag många års erfarenhet från olika IT-chefsroller inom medtech-branschen, bland annat från Astra Zeneca och Dentsply. Jag har dels arbetat i liknande IT-miljö och affärssystem men har också varit med i flera integrationsprojekt tidigare. Jag ser både likheter och skillnader. Det har lärt mig om de utmaningar som finns och vilka steg man behöver jobba i.

    Hur arbetar du för att få med dig organisationen när stora förändringar genomförs som påverkar både IT avdelningen och användarna?

    Med tanke på bolagets storlek och komplexitet, tror jag att det viktigaste är att vara i nuet. I stället för att tänka på för lång sikt fokuserar jag på de projekt som är aktuella i nuläget. Att kontinuerligt vara delaktig i medarbetarnas projekt och dagliga uppgifter, och hjälpa till med prioriteringar och navigering.

    Jag tror att det är viktigt att ta sig tid och göra saker ett steg i taget och i rätt ordning i stället för att försöka ändra allt på en gång.

    Vilka är de vanligaste fallgroparna när man ska integrera nya system i en global organisation – och hur undviker man dem?

    Min erfarenhet är att den vanligaste fallgropen är att man försöker springa på alla bollar och starta upp allt parallellt. Här har man valt att göra det på ett mer strukturerat sätt. När det gäller IT-integrationen gör man den stegvis från botten och uppåt. Exempelvis har man börjat med att integrera IT-infrastrukturen med exempelvis ny PC och ny mailadress och först när alla bastjänsterna är på plats tar man nästa steg med processtödjande systemintegration och sedan fortsätter man med de mer komplexa processerna för att integrationerna ska falla väl ut.

    logo

    Flipr Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@flipr.se

    Flipr Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@flipr.se

    Följ oss

    LinkedIn