Min senaste tjänst var som HR-chef på ett nischat teknikbolag. Det var en spännande och utvecklande roll på ett kul företag. Coronapandemin påverkade tyvärr företaget negativt under 2020 och vi var flera som fick lämna våra tjänster. Det var då jag tog tillfället att bli egen konsult och startade bolaget Ocean HR and Management AB. Namnet valde jag eftersom jag ser att det finns oceaner av möjligheter och tjänster inom HR, och dessutom älskar jag havet.
Jag arbetar inom en del av Volvo Cars som heter Uptime, de driver Customer Relations Center för Volvo Cars och Polestars kunder på olika ställen i världen. Mitt uppdrag är att tillsammans med en konsultkollega och Uptimes globala ledningsgrupp arbeta för att hitta processer och verktyg för att jobba effektivt med deras rekryteringar när de nu är i en stark tillväxt. Hittills har rekryteringar och även konsultinhyrningar hanterats på olika sätt i de olika länderna så uppgiften är att samordna för att skapa en kvalitativ rekryteringsprocess som är effektiv och fungerar globalt just för Uptimes verksamhet.
Utöver det strategiska utvecklingsarbetet arbetar jag även operativt i rekryteringsuppdrag och är även inblandad i närliggande områden med frågor kring onboarding, kultur och värderingar, språktester m.m. Jag kommer även att vara med och utbilda chefer i våra rekryteringsprocesser och tillhörande verktyg. Uptime fortsätter att växa och ska bara i år anställa hundratals personer världen över, varav flertalet tjänster är till deras nordiska HUB i Torslanda.
Jag är alltid engagerad i mitt jobb oavsett vilken roll jag har. Huvudsaken är att det är intressanta arbetsuppgifter, att jag känner att jag bidrar och att det är en miljö med framåtanda och trevliga kollegor. Men som konsult har jag en mer rådgivande approach med ett utifrån-perspektiv. Jag bygger upp något för kunden som ska fungera på lång sikt även när jag inte är där. Jag känner också att det finns en lite större flexibilitet när det gäller val av uppdrag och arbetstider, samt att jag har möjlighet att styra min ekonomi på ett annat sätt. Sen blir det korta beslutsvägar när man är både chef och medarbetare i samma person.
Det finns såklart både för- och nackdelar. Som egenföretagare behöver man ju ha nya uppdrag framåt vilket kan skapa viss oro, men jag har ett bra nätverk och erfarenheter från tidigare roller inom HR och rekrytering, ledarskap och försäljning, så jag ser goda möjligheter att kunna bidra i andra uppdrag och roller framöver.
Det har varit lärorikt att starta eget bolag. Jag var lite rädd att mista tillhörigheten till ett företag och gemenskapen med kollegorna men jag har insett att det fungerar fint även som konsult. Det var inte heller så komplicerat att starta företag som jag trodde. Man får vara lite strukturerad när det gäller administration och ekonomi men det är inte så svårt och det finns mycket hjälp att få digitalt. Våga prova om du vill!