Jag är chef för en avdelning med experter som tidigare har tillhört ett eget bolag. Uppdraget är ett förändringsarbete där det gamla varumärket skall återupprättas och verksamheten få tydligare, mer fristående, mål och styrning.
När den här resan är över är även min roll på bolaget över. Det är tydligt varför det behövs en interimare här – de behöver inte samma profil för att driva förändringsresan jämfört med det som krävs för att förvalta resultatet.
Det har varit att förstå verksamheten och bestämma hur vi ska genomföra förändringen, på vilka sätt vi ska samarbeta samt sätta gränser och mål. Det handlar mycket om att fånga upp många idéer och viljor från flera olika delar av organisationen. Peta lite på ömma punkter och inte vara rädd för att leta upp och lufta gamla surdegar.
Du får någon med kort startsträcka, fri från internpolitik med ett annat perspektiv. Du kan fokusera på vad som behövs på kort sikt utan att kompromissa med långsiktiga behov. Det är viktigt att man som beställare vet varför man tar in en interim chef och är tydlig med vad som behöver uppnås. Många företag är rädda för kostnaden, en faktura är väldigt konkret, men ofta glömmer man att jämföra det med kostnaden som uppstår när det handlar om frånvaro av ledarskap och ineffektiva processer eller missade möjligheter.